maandag 7 april 2008

ict in het kleuteronderwijs

Onderzoek ict bij kleuters.

Ik ga een onderzoek doen naar het ict onderwijs bij kleuters. Ik ga dit onderzoeken omdat ik hier nog niet veel van af weet en het interessant vind om ook dit soort onderwijs toe te passen bij mijn eigen stageklassen. Het ziet er naar uit dat ict en belangrijke rol gaat spelen in het toekomstige onderwijs en het is belangrijk dat ik dit dan onderzocht heb zodat ik het op de juiste manier kan toepassen. Aan het eind van dit onderzoek wil ik dan ook de doelen weten van het onderwijs en op wat voor manier je het kunt gebruiken.

Ict kan bij iedere groep van de basisschool toegepast worden, zelfs bij de kleuters. Kleuters zijn vaak al verder dan we verwachten, ze komen thuis in de meeste gevallen al in aanraking met computers en groeien er dus mee op. Maar hoe kun je dit nou op een educatieve manier toepassen in de klas?!

Een computerhoek kan een waardevol deel uitmaken van de speel- en leeromgeving van peuters en kleuters. Het gebruik van geschikte sites en programma's voor peuters en kleuters voegt extra speel- en leervormen toe aan de rest van het gegeven onderwijs. De computer komt niet in de plaats van het spel, maar zorgt voor een breder aanbod. Sommige kinderen zullen de computer heel interessant vinden en andere minder, zoals dat ook geldt voor het spelen met bouwblokken en poppen.

Er zijn veel educatieve sites waar kinderen op een speelse wijze alles leren over vormen, kleuren, klanken, geluiden, lezen etc. Ook is deze digitale vorm van onderwijs vaak een belangrijk hulpmiddel bij de taalontwikkeling van een kind. Ik was vooral benieuwd naar hoe ik ict nou in de klas kon brengen. Dit kan eigenlijk al heel makkelijk, door digitale ankers in de klas te brengen. Een anker is een boek, film of activiteit die de kinderen nieuwsgierig maakt. Door aan de sluiten bij de belevingswereld van de kinderen raken de kinderen geïnteresseerd en gemotiveerd om meer over het anker te weten te komen. Ook kun je zelf een digitaal prentenboek maken, dit doe je simpelweg door platen in te scannen en in een PowerPoint te zetten. Door er geluiden bij te zetten en het laten aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen ontstaat er op een leuke speelse manier een goede educatieve oefening. Het werken met een digitaal prentenboek vergroot de woordenschat, communicatieve vaardigheden en het verhaalbegrip.

klik hier voor een filmpje. Als je naar dit filmpje kijkt dan zie je hoe spannend dit voor kinderen zal zijn. Ze kunnen gewoon met hun vingers op het bord en kunnen zo tekenen en schrijven en doen wat ze willen. Ze zijn bezig met bewegen, vormen maken, met kleuren en met het schrijven van letters. Het is dus heel educatief. Niet iedere klas heeft al zo'n bord maar dit zal in de toekomst wel anders worden.


bronnen:

Artikel 1: klik hier

Artikel 2: klik hier



Geen opmerkingen: